De nieuwe Kia Sportage: standaard hybride!

Dit is ‘m dan, de nieuwe, vijfde generatie van de Kia Sportage. Een auto met maar één doel: u helpen om het beste uit uzelf te halen. Uw grenzen te verleggen en méér te genieten. Het krachtige crossover-design en het uitgesproken uiterlijk roept emotie op en prikkelt ieders verbeelding. Dat uiterlijk is trouwens heel bewust gekozen door Kia; het ademt de nieuwe weg die ze zijn ingeslagen. En natuurlijk prijkt overal het nieuwe logo!

Eerder dit jaar liet Kia al wat afbeeldingen doorschemeren van de nieuwe Sportage. Voor het eerst in zijn dertigjarige bestaan heeft de Sportage nu een speciaal voor de Europese markt ontwikkelde lijn! Is die heel erg anders? Dat valt mee, hij is alleen ietsje compacter dan het reeds bekende model.

De dit jaar gepresenteerde ‘internationale’ Kia Sportage heeft een lengte van 4,66 meter en een wielbasis van 2,76 meter. De Sportage die in Europa zijn intrede zal doen is met een totale wagenlengte van 4,52 meter 14 centimeter korter dan zijn internationale broer, maar 4 centimeter langer dan zijn voorganger. Daarnaast is de wielbasis van de Europese Sportage met 2,68 meter zo’n 8 centimeter korter dan de al internationale variant.

Interieur
Aan interieurruimte is absoluut geen gebrek in de nieuwe Sportage. De bagageruimte biedt 587 liter aan ruimte, en met een neergeklapte achterbank maar liefst 1.776 liter. De beenruimte op de achterbank bedraagt een verbluffende 99,6 centimeter. Lange kinderen of passagiers achterin: geen probleem! Ook lekker voor de achterzitters: airconditioning met drie gescheiden zones wordt een optie op de Sportage.

Standaard hybride
De nieuwe Sportage wordt altijd geleverd met een geëlektrificeerde aandrijflijn. Zo begint de motorenlijst in Nederland met een 150 pk en 250 Nm sterke mild-hybride 1.6 T-GDI-benzinemotor, en is voorzien van voorwielaandrijving. Aan welke transmissies die krachtbron is gekoppeld, vermeldt Kia nog niet. Een stap omhoog zien we de  voorwielaangedreven Sportage Hybrid. Die is voorzien van een 180 pk sterke 1.6 T-GDI benzinemotor, die is gekoppeld aan een 60 pk en 265 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 230 pk en 350 Nm.

De krachtigste uitvoering die leverbaar wordt is de vierwielaangedreven Sportage Plug-in Hybrid. Deze heeft net als de Hybrid een 180 pk benzinemotor, maar het systeemvermogen komt door een 91 pk sterke elektromotor uit op 265 pk en 350 Nm. Het accupakket van de plug-in hybride Sportage is 13,8 kWh groot. Hoe ver de Sportage daarmee komt heeft Kia ook nog niet bekend gemaakt

Design
Zoals al eerder gezegd krijgt de nieuwe Sportage een uitgesproken uiterlijk. Dit is in lijn met de nieuwe designfilosofie van Kia. De grootste attractie is toch wel de voorkant; we zien een brede, zwarte grille over de hele voorkant. Aan de zijkanten daarvan LED-dagrijverlichting in een boemerangvorm. Binnenin die vorm liggen de LED-koplampen. Ook van de zijkant herkennen we maar weinig terug van het vorige model. De nieuwe Sportage heeft namelijk een aanwezige, oplopende lijn die overloopt in een eigenwijze C-stijl. Die oplopende lijn verspringt ook nog eens, omdat de contrasterende dakkleur zich iets hoger op de carrosserie bevindt. We kunnen wel stellen dat er over het design is nagedacht! Na de volledige elektrische EV6 is het de tweede Kia die volgens de nieuwe designfilosofie is getekend: ‘Opposites United’.

Interieur
Modern, robuust en stijlvol. Dat is het thema binnenin de nieuwe Sportage!  Het brede, gebogen paneel met daarin het instrumentarium en infotainmentscherm dragen daar nadrukkelijk aan bij. Zowel de digitale klokkenwinkel als het infotainmentdisplay heeft een diameter van 12,3 inch. De software blijft actueel door gebruik te maken van ‘over-the-air’ (OTA)-updates.

Ook qua veiligheid zijn er, naast de al bekende systemen, nieuwe snufjes aan boord. Zo heeft Kia onder de noemer ‘DriveWise’ systemen ondergebracht als Forward Collision-Avoidance System met Junction Turning. Dit systeem moet aanrijdingen met tegemoetkomend verkeer voorkomen als u naar links afslaat op kruispunten. Daarnaast is Smart Cruise Control (NSCC) standaard op de auto. Deze cruise control is gekoppeld aan het navigatiesysteem. De Sportage met NSCC remt bijvoorbeeld automatisch voor bochten! Dit alles moet de ritten in de nieuwe Sportage nog comfortabeler en relaxter maken. Ook nieuw voor de Sportage: adaptieve dempers en de Terrain Mode-rijmodus.

Prijs
Wat de uitvoeringen van de Sportage moet gaan kosten, weten we nog niet. De marktintroductie volgt aan het einde van dit jaar. Wilt u op de hoogte gehouden worden van de prijzen? Meld u dan aan via onderstaande button!

Op de hoogte blijven? Meld je aan!

Hulp nodig?

Wij helpen je graag! Neem gerust contact met ons op.

Chat
Snel contact

Webcare
@FrankVanemanAutomotive

Youtube
@FrankVanemanAutomotive