De EV6: Kia’s pester van supercars

  • Nieuw modulair platform én nieuw design
  • Actieradius: tot ruim 500 kilometer
  • Ook als 584 pk sterke GT-versie
  • In september in Nederland verwacht

Kia Corporation heeft vandaag de wereldpremière van de EV6 live uitgezonden. Een nieuw tijdperk voor dit mooie merk! Volgens Kia komt de auto meer dan 510 kilometer ver op een acculading en komt hij ook als 584 pk sterke GT-versie. Een echte supercar-killer! Naar verwachting staat de auto in september bij Frank Vaneman Automotive.

Wilt u op de hoogte blijven? Dan kunt u zich aanmelden via de button onderaan dit nieuwsbericht! 

Een nieuwe weg naar de toekomst

Kia is op het gebied van elektrisch rijden enorm vooruitstrevend bezig. De e-Niro en e-Soul zijn nog steeds een succes, maar de EV6 is wel van een heel andere orde. De EV6 is namelijk de eerste Kia die volledig als elektrische auto en elektrische aandrijflijnen ontwikkelt is. Dat is anders dan bijvoorbeeld de e-Niro, want die staat op hetzelfde platform als zijn hybride broertjes. Waar de e-Niro op een platform staat dat ook gebruikt wordt door z’n hybride- en plug-in hybride broertjes, is de basis van de EV6 volledig toegespitst op elektrische aandrijflijnen. De EV6 staat op het splinternieuwe E-GMP-platform.

De Kia EV6 is 4,68 meter lang, met een wielbasis van 2,9 meter. 8 Centimeter meer dan de wielbasis van de Sorento! 

Design

Het design van de auto is gedurfd en ontworpen volgens Kia’s nieuwe Opposites United-designfilosofie. Daarover hebt u in ons vorige nieuwsbericht al meer over kunnen lezen. We zien de ‘geëvolueerde’ Digital Tiger Nose die we zeker vaker zullen terugzien op komende auto’s. Opvallende koplampen en scherp gelijnde units met onder en boven LED-dagrijverlichting. En natuurlijk het nieuwe logo. Niet voor niets, want de EV6 is helemaal het nieuwe Kia.

De daklijn loopt af en eindigt in een achterspoiler. Met name de achterlichten zijn bijzonder met de doorlopende LED-strip die aan de uiteinden afbuigen. De LED-achterlichten zijn opgebouwd uit kleine streepjes. 

Interieur

Het interieur belooft dankzij de 2,9 meter lange wielbasis behoorlijk ruim te zijn. Bagageruimte te over in ieder geval, want die ruimte bedraagt 520 liter. Met een platte achterbank verruimt u het tot maar liefst 1.300 liter! Niet alleen in de kofferbak, maar ook onder de motorkap vindt u opbergruimte. 52 liter, en dat is ruim voldoende voor de dagelijkse boodschappen. Een tweespaaks stuurwiel en een groot gebogen display met een 12-inch instrumentarium en een 12-inch groot infotainmentsysteem, wat touchknoppen en ventilatieroosters; meer zien we eigenlijk niet op het dashboard. Een cleane look! In de middenconsole zien we de start/stopknop, de draaiknop voor de rijrichting, een lader en uiteraard bekerhouders. Ook heeft de auto een helder Head Up Display. Zo hoeft u uw ogen niet van de weg te halen.

 

 

Bekijk hieronder de wereldpremière

Motoren en techniek

De Kia EV6 zal geleverd worden met een 58 kWh of een 77,4 kWh accupakket, die met zowel achter- als vierwielaandrijving te leveren zijn. De EV6 met het 58 kWh pakket komt in Nederland niet als 235 pk sterke vierwielaandrijver op de markt, maar u hebt alsnog genoeg te kiezen.

De EV6 met 58 kWh-accu heeft een 169 pk sterke elektromotor die 350 Nm levert. Deze actieradius heeft Kia vandaag nog niet vrijgegeven. 

De versies met het 77,4 kWh accupakket komen een stuk verder dan het 58 kWh-accupakket, maar zijn ook nog eens krachtiger. De achterwielaangedreven EV6 met de grootste batterij heeft een 229 pk sterke elektromotor en komt iets verder dan 510 kilometer op een lading. De vierwielaangedreven EV6 met 77,4 kWh is maar liefst 325 pk en 605 Nm sterk en vliegt in 5,2 seconden naar een snelheid van 100 km/h.

Maar daar stopt Kia niet. Er komt ook een vierwielaangedreven EV6 GT. Deze versie heeft een 584 pk sterke elektromotor die hem in 3,5 seconden naar de 100 km/h brengen. Duizelingwekkend snel, en sneller zelfs dan de Kia Stinger GT, die voorheen de snelst accelererende Kia ooit was. De topsnelheid van de EV6 GT ligt rond de 260 km/h. Kia geeft de GT onder meer een elektronisch sperdifferentieel. Afhankelijk van de gekozen versie kan de EV6 tot 1.600 kilo trekken.

Laden

Dankzij het nieuwe technische platform kan de EV6 overweg met 400v- en 800v-laadstructuren. Dit betekent zeer korte laadtijden. Aan een 350 kW-lader is het accupakket van de EV6 in 18 minuten van 10 tot 80 procent bij te laden, in nog geen 4,5 minuut is er genoeg stroom geladen voor zo’n 100 kilometer rijbereik. Ook interessant: hij kan ook nog eens gebruikt worden als oplader. Via een ‘Vehicle to Load-aansluiting’ zijn apparaten als laptops, maar ook andere auto’s op te laden met een maximum laadvermogen van 3,6 kW.

 

De prijzen van de EV6 worden binnenkort bekendgemaakt. Meer weten over elektrisch rijden of wilt u op de hoogte gehouden worden van de Kia EV6? Maak hieronder uw keuze. De EV6 staat naar verwachting in september bij ons in de showroom.

Wilt u alvast virtueel rijden met de EV6? Dat kan via deze link

Wilt u op de hoogte blijven van de EV6?

Wilt u meer weten over elektrisch rijden?

Bekijk onze elektrische auto’s

Schrijf je in

Hulp nodig?

Wij helpen u graag! Neem gerust contact met ons op.

Chat
Snel contact

Webcare
@FrankVanemanAutomotive

Youtube
@FrankVanemanAutomotive